Scurtă prezentare a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi
Până în anul 2004, măsurile de protecție civilă și stingere a incendiilor se realizau de către Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari și Comandamentul Protecției Civile, instituții aflate sub coordonarea Ministerului de Interne.
Pentru a se adapta la creșterea exponențială a riscurilor nonmilitare, pe fondul accelerării tendințelor de globalizare, al schimbărilor climatice radicale, al diversificării activităților economice și producerii de dezastre, cele două instituții menționate fuzionează în decembrie 2004, luând astfel ființă Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU).
Obiectivul fundamental al activității desfășurate de IGSU vizează eficientizarea acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, în vederea menținerii sub control a riscurilor și asigurării stării de normalitate a vieții comunităților umane și este atins prin multitudinea de activități de prevenire și intervenție pentru stingerea incendiilor, descarcerare și prim-ajutor SMURD, salvarea persoanelor și limitarea pagubelor produse de inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, asistența persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte tipuri de calamități naturale sau antropice.
Inspectoratul general și structurile teritoriale au în componență 42 de centre operaționale și peste 280 subunități operative.
Necesarul de personal se asigură prin instituțiile de formare dedicate: Academia de poliție „Alexandru Ioan Cuza” București – Facultatea de Pompieri și Școala de Subofițeri Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești.
În calitate de integrator al Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, creat în 2004, IGSU coordonează acțiunile instituțiilor implicate în managementul situațiilor de urgență, asigurând și funcția de punct național de contact în relația cu organizațiile internaționale guvernamentale și neguvernamentale cu responsabilități în domeniu.
Pentru gestionarea situațiilor de urgență, IGSU și structurile județene îndeplinesc misiuni de:
- monitorizare, evaluare, cercetare a cauzelor producerii situațiilor de urgență;
- informare și educare preventivă a populației și avertizare a acesteia, înștiințare a autorităților administrației publice, despre posibilitatea/iminența producerii situațiilor de urgență;
- căutare, descarcerare și salvare a persoanelor;
- evacuare a persoanelor, populației sau bunurilor periclitate, prin asigurarea măsurilor de evacuare, instalarea taberelor de sinistrați, participarea la transportul populației și al unor categorii de bunuri;
- distrugere a zăpoarelor de gheață sau degajare a cursurilor de apă;
- acordare a asistenței medicale de urgență prin module SMURD din cadrul serviciilor de urgență profesioniste;
- asigurare logistică a intervenției structurilor proprii și punere la dispoziția altor structuri, a unor categorii de tehnică, materiale și echipamente;
- stingere a incendiilor;
- decontaminare a populației, cu mijloace specializate și/sau a punctelor de decontaminare personal, tehnică și echipament recunoscute din timp în profil teritorial;
- neutralizare a efectelor materialelor periculoase prin acțiuni de asanare a muniției neexplodate din timpul conflictelor militare.
În cadrul inspectoratelor județene pentru situații de urgență funcționează Serviciul Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), având ca operator aerian structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, în colaborare cu spitalele județene, regionale și cu autoritățile publice locale.
În structura SMURD funcționează echipe integrate de descarcerare, reanimare, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, precum și echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat.
Misiunile SMURD:
- intervenția la cazurile în care una sau mai multe persoane se află într-o situație cu risc vital din cauza unei îmbolnăviri acute sau accidentări;
- intervenția la cazurile care necesită acordarea primului-ajutor într-un interval scurt de timp;
- intervenția la cazurile care necesită descarcerarea sau alte operațiuni de salvare;
- asigurarea protecției medicale pentru personalul echipelor de intervenție ale IGSU la misiunile specifice cu risc de accidentare;
- intervenția la accidente colective și calamităţi
Acte normative de referinţă:
- Hotărâre nr.1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă\
- Hotărâre nr.1.491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă
- Hotărâre nr.1.492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste
- Hotărâre nr.571/2016 privind aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu
- Ordonanţă de Urgenţă nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă
- Legea 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor
- Legea 481/2004 privind protecţia civilă
- Ordinul MAI nr.129/2016– aprobarea Normelor metodologice privind avizarea şi autorizarea de securitate la incendiu
- Ordinul MAI nr.89/2013– aprobarea Regulamentului de planificare, organizare, pregătire şi desfăşurare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă executate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi structurile subordinate
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi a fost înfiinţat la data de 15 decembrie 2004, prin unificarea Grupului de Pompieri cu Inspectoratul de Protecţie Civilă şi funcţionează ca serviciu profesionist în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi este structură specializată destinată să execute misiuni de prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă produse pe teritoriul judeţului Călăraşi şi face parte din forţele de protecţie ale Sistemului de Securitate şi Apărare Naţională şi din Subsistemul Local de Management al Situaţiilor de Urgenţă.
În cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi sunt constituite şi funcţionează ca structuri specializate: Centrul Operaţional Judeţean, Inspecţia de Prevenire, Seviciul Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei; Serviciul Logistic, Serviciul Financiar, Serviciul Resurse Umane, Structura de Securitate, Compartimentul Organizare şi Completarea Resurselor în Situaţii Excepţionale, Compartimentul Juridic şi Contencios, Compartimentul Informare şi Relaţii Publice, Compartimentul Secretariat şi Documente Clasificate, Compartimentul Protecţia Informaţiilor Clasificate şi 8 subunităţi de intervenţie, două detaşamente (Călăraşi şi Olteniţa), două secţii (Lehliu Gară şi Dragalina) şi trei gărzi de intervenţie (Budeşti, Chiselet şi Borcea) şi un punct de lucru la Fundulea.
Fiecare dintre aceste 8 subunităţi de intervenţie au la acest moment o dotare corespunzătoare, autospeciale şi echipamente specifice, fiind pregătite să acţioneze în orice moment la o gamă vastă de situaţii de urgenţă, pentru salvarea vieţii oamenilor şi bunurilor acestora, cât şi pentru protejarea mediului.
Conducerea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi este asigurată de: inspector şef – colonel PĂDURARU Adrian Iulian; prim adjunct al inspectorului şef – colonel STOIAN Codruţ şi adjunct al inspectorului şef – colonel RUŞCĂREANU Ionel.
Ziua Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi se aniversează la data de 1 aprilie, fiind o dată cu rezonanță pentru istoria pompierilor călărășeni, în anul 1895, în urmă cu 121 de ani, lua ființă primă structură de pompieri cu comandă militară din zona noastră.
Sesizat de numeroase municipalitati asupra precaritatii serviciilor de pompieri civili, la cererea Ministerului de Interne, Ministerul de Razboi împuternicea, în anul 1923, pe Lt.col. Gheorghe Prohib - Inspectorul Pompierilor - sa controleze si sa faca propunerile reorganizarii acestora pe baze militare. Propunerile acestuia s-au concretizat prin înfiiintarea unor sectii de pompieri militari în diferite orase (1923 - Vaslui, Rosiori, Alexandia, Râmnicu Sarat; 1924 - Husi si Falticeni; 1925 - Piatra Neamt, Zimcea, Slatina si Calarasi).
Desi municipalitatea Calarasilor îsi exprimase dorinta înfintarii unei unitati de pompieri militari înca din anul 1895, formalitatile legate de asigurarea fondurilor necesare au facut posibila concretizarea acesteia abia la 1 iulie 1925, când în urma Ordinului Marelui stat Major Nr.139 s-a desfasurat ceremonialul înfiintarii Sectiei de Pompieri Militari Calarasi.
Cu aceste mijloace, depasind greutatile inerente începutului - între care nu au lipsit imixiunile autoritatilor locale obisnuite cu vechiul sistem - sectia si-a început activitatea în conditiile specificului agricol al localitatii, incendii de cosuri, anexe gospodaresti, furaje, fara sa lipseasca si incendiile de proportii la cinematograful "Ileana" (11 octombrie 1931) sau în comuna Saveni (1934) unde focul a mistuit 35 de gospodarii. In aprilie 1938, la comanda Sectiei de Pompieri Militari Calarasi a fost numit plutonierul Marin Haralambie. Fost sergent la Compania Bucuresti, reangajat ca subofiter - instructor la Sectia Bacau unde, pentru interventie la un incendiu izbucnit la Fabrica de Chrestea a fost citat prin Ordinul de zi al Comandantului Pompierilor în annul 1931, a fost trecut în Corpul Subofiterilor activi. Cu o solida pregatire profesionala, bun gospodar, noul comandant a reusit sa stabileasca un climat de colaborare cu autoritatile locale, beneficiind de sprijinul primarului Eugen Cialâc .
Rezultatele nu s-au lasat asteptate: s-au facut reparatii ale cazarmii si materialului de incendiu, s-au cumparat alti cai si, mai ales s-au deschis discutiile asupra modernizarii tehnicii de lupta. în urma acestor discutii, la începutul anului 1940, Sectia de Pompieri Calarasi dispunea de un parc auto compus din 3 autopompe - cisterne (Citroen, Ford si Dion Biuton), o autopompa Chrysler si o motopompa remorcabila Magirus. Toate, piese de cea mai buna calitate, a caror achizitionare de catre municipalitatea unei urbe cu circa 18.000 de locuitori a însemnat un efort demn de relevat.
în perioada premergatoare declansarii razboiului, Sectia de Pompieri a desfasurat o intensa activitate de instruire a autoritatilor locale: învatatori, primari, notari, sefi de post în cunoasterea si aplicarea masurilor de aparare pasiva a oamenilor si localitatilor, prin expuneri, dar mai ales, prin exercitii demonstrative care au cuprins întregul an 1940. Dupa razboi, în cadrul masurilor de reorganizare a Corpului Pompierilor si trecerea în compunerea Ministerului de Interne, subunitatea Calarasi a fost declarata Sectia tip A, efectivul sporind la 3 subofiteri soferi si 34 soldati, continuând sa faca parte din structura Grupului Teritorial Constanta .
O noua modificare în evoulutia unitatii a avut loc la 1 ianuarie 1959, când a fost declarata Companie, cu un efectiv de 3 ofiteri, 6 subofiteri si 34 soldati, facând parte din Grupul de Pompieri Bucuresti. Dotarea tehnica se îmbunatateste cu masini de lupta - în mare masura A.P.C. "Skoda", "Praga" I.M.B., scara monoaxa "Vulcan", motopompe "Sigma". Noua modificare reflecta transformarile social - economice în perioada respectiva, care, la rândul lor, se faceau simtite prin incendiile declansate. Este cazul incendiului declansat la 16 noiembrie 1971, la F.N.C. - uscatorul de porumb. Actionând în conditii specifice: fum, temperatura ridicata si lucru la înaltime, soldatii pompieri au reusit sa localizeze si sa lichideze incendiul în timp util. Pentru reusita interventiei, compania a fost felicitata de autoritatile locale si citata prin Ordinul de Zi al Grupului de Pompieri Ialomita, în compunerea caruia intrase în anul 1968. Ultima modificare în evolutia unitatii de pompieri din Calarasi a avut loc la începutul anului 1981, fiind determinata de transformarile teritorial - administrative ale teritoriului tarii, respectiv înfiintarea judetelor Calarasi si Giurgiu .
între cele mai importante iterventii, merita sa amintim: incendiul declansat în padurea Radu Voda (1 aprilie 1948) care a cuprins circa 10 hectare; în comuna Ciocanesti, unde, din neglijenta unor copii au fost cuprinse în flacari mai multe gospodarii, existând pericolul extinderii incendiului în conditii de vânt puternic si seceta prelungita (10 mai 1948); în comuna Marculesti, la Statiunea Experimentala Agricola (15 februarie 1949). La 16 martie 1957, Sectia Calarasi a fost unul dintre cele mai grele incendii declansat în padurea Varasti - Dorobantu. Declansat tot din neglijenta unor copii, focul a cuprins peste 50 de hectare necesitând concentrarea unor forte în sprijin: circa 200 de militari din garnizoana locala si doua masini de la sectia Oltenita. Pentru modul exemplar în care a actionat, Sectia Calarasi a fost citata prin Ordinul de Zi al Comandamentului, nr. 01151 din 9 mai 1957 .
Ca urmare, la 31 ianuarie 1981, prin Ordinul Ministerului de Interne nr.1 / 04901, a luat fiinta Grupul de Pompieri Calarasi, grup de categoria a II-a, compus din Companiile Calarasi - categoria II-a si Oltenita - categoria a III-a, cu un efectiv de 33 ofiteri, 23 maistri militari si subofiteri, 2 angajati civili si 79 militari în termen. începând cu anul 2004 ca urmare a reorganizarii structurilor de interventie din cadrul M.I.R.A. a luat fiinta, prin unificarea Grupului de Pompieri Calarasi cu, Comandamentul Protectiei Civile Calarasi, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Barbu Stirbei" al judetului Calarasi ca structura specializata de interventie în Situatii de Urgenta în subordinea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
Prof. Nicolae TIRIPAN - DIRECTIA ARHIVELOR STATULUI - CALARASI